K. Ekrheim omfattes av åpenhetsloven. Åpenhetsloven er en norsk lov som skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Loven skal også bidra til å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomhetene håndterer negative konsekvenser på disse områdene.
Redegjørelse i samsvar med Åpenhetsloven av 01.07.2022 K. Ekrheim AS Org.nr. 911 363 259
K. Ekrheim AS følger lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (Åpenhetsloven), som pålegger større virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å unngå negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i virksomhetens leverandørkjede. Aktsomhetsstandarden i Åpenhetsloven bygger på FNs retningsgivende prinsipper for ansvarlig næringsliv og menneskerettigheter (UN Guiding Principles – UNGP) og Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) sin veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.
For å oppfylle loven og disse internasjonale standardene, må virksomhetene gjennomføre en prosess for aktsomhetsvurderingene som innebærer å:
Loven spesifiserer at: «aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold».
I tråd med formålet om å fremme større åpenhet om risiko for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, pålegges omfattede virksomheter å offentliggjøre en redegjørelse om aktsomhetsvurderingene.
Denne skal minst inneholde:
Dette innholdet har blitt utarbeidet for å oppfylle K. Ekrheim AS sin plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderingene. Innholdet vil oppdateres og offentliggjøres årlig innen 30. juni (krav fra og med 2023) på K. Ekrheim AS sin hjemmeside http://www.ekrheim.no. Videre vil innholdet oppdateres ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.
K. Ekrheim AS en dagligvaregrossist lokalisert på industriområdet Nyland Syd i Oslo. Selskapet har ca 75 ansatte og et arbeid hvor selskapet kjøper varer fra produsenter og importører, lagrer og distribuerer til Joker, Nærbutikken, Bunnpris og frittstående butikker i Oslo og deler av Viken. Selskapet er ISO 22000-2018 sertifisert.
Selskapet når en omsetning på ca 1,95 milliarder i 2023.
K. Ekrheim AS jobber med LEAN som driftsstrategi og har sterkt fokus på kompetanseheving og bærekraft som virkemidler til å nå målene vi setter.
Vi har stor tro på at gode arbeidsforhold skaper dyktige, selvstendige og fremoverlente ansatte som tør å ta ansvar. Vi samarbeider ofte på tvers av fagområder og avdelinger for å opprettholde kompetanse og kvalitet, utveksle erfaringer samt skape samhold og trivsel. Vårt mål er at alle ansatte og andre som berøres av virksomheten behandles med respekt og verdighet.
Blant de ansatte i K. Ekrheim AS er kjønnsfordelingen mellom kvinner og menn hhv. 19% kvinner og 81% menn.
Arbeidsmiljøet måles årlig gjennom en MTU (Medarbeider Tilfredshets Undersøkelse) hvor de ansatte melder tilbake høy grad av tilfredshet. Resultatene av MTU jobbes videre med i AMU og i avdelinger hvor tiltak og målsetninger settes for å sikre god oppfølging. Vi ser at vårt LEAN arbeid med involvering bærer frukter og gir også mer fornøyde medarbeidere.
K. Ekrheim AS følger grossistoverenskomsten mellom Fellesforbundet og Virke. Dialogen med tillitsvalgte og ansattrepresentanter er god.
Med visjonen sammen for en varig fremtid forpliktes K. Ekrheim å ta bærekraftarbeidet på alvor. Vi retter innsatsen inn mot Miljø, Helse og Mennesker og har fem fokusområder fra Miljø, Bærekraft Ekrheim (MBE prosjektet 2021) og helse og menneske fra HK 2022.
Hos Ekrheim vektlegges at ansatte har god kontroll på egen helse gjennom bedriftshelsetjeneste, livsstilkontroll, vaksineringer, riktig arbeidsutstyr, sunn kantinemat, treningsfasiliteter samt andre sportsaktiviteter etc.
Ledelsen setter høye krav til trivsel for ansatte – som årlig skal komme til utrykk gjennom medarbeider tilfredshetsundersøkelser. Onboarding og opplæring har stort fokus og fadderordning praktiseres. Ekrheim har i senere tid satset på utvikling og utdannet mye personell innen lean.
Samtidig gjennomføres årlige sammenkomster med alle ansatte, julelunsj og pølsefester samt avdelingsvise aktiviteter.
Kulturbygging er et satsningsområde for fremtiden!
K. Ekrheim AS har et samarbeid med NorgesGruppen hvor vi kjøper inn, lagerfører og distribuerer varer som er valgt ut av NorgesGruppen.
Dette betyr at retningslinje for risikovurdering av vareleverandører gjøres av NorgesGruppen. Varene vi tilbyr våre kunder skal være trygge, ha riktig kvalitet og de skal være produsert under forhold som ivaretar grunnleggende hensyn til mennesker, dyr og miljø, som også forankret i NorgesGruppens etiske retningslinjer for leverandører. Da må alle leverandører ha tilstrekkelige systemer for å ivareta de risikoene som hvert av disse områdene bringer med seg. Denne retningslinjen med tilhørende verktøy/modeller skal sikre en standardisert metodikk for risikovurdering, godkjenning og oppfølging av leverandører på risikoområdene trygg mat, produktkvalitet, matsvindel, menneskerettigheter, miljø og dyrevelferd. Dette vil bidra til å redusere risiko for alvorlige produktfeil og/eller uakseptable produksjonsforhold i verdikjeden bak de produktene som tilbys NorgesGruppen (NG) sine kunder.
Retningslinjen gjelder for:
Det er det selskap som har inngått avtale med den aktuelle leverandør, som er ansvarlig for å overholde kravene i denne retningslinjen. For sentrale avtaler inngått mellom NG og leverandør, er det de sentrale innkjøpsfunksjonene (NG Kategori Innkjøp, NG Konsernanskaffelser og UNIL) som er ansvarlig.
K. Ekrheim AS er direkte kjøper av ulike tjenester som IT-support, transport og vikartjenester. Våre leverandører har samarbeidsavtale hvor det er beskrevet leveransen og leverandørens plikter og rettigheter. Vi har avtaler som regulerer innsyn hos våre tjenesteleverandører og henviser her til forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett.
K. Ekrheim AS har et eget kvalitetssystem, Manage, hvor våre interne rutiner og prosesser for oppfølging beskrives i KV-rutiner og HMS rutiner. De mest sentrale rutiner er:
Vi implementerer vår forpliktelse til grunnleggende menneskerettigheter i tråd med «aktsomhetshjulet» for ansvarlig næringsliv, anbefalt av OECD og som pekt på i Åpenhetsloven. Dette innebærer at:
Modell: Figur 1 – OECD, Aktsomhetshjulet. Kilde: https://www.responsiblebusiness.no/
Ved ønske om ytterligere informasjon vennligst kontakt daglig leder Haakon Jærv Ekrheim pr mail haakon@ekrheim.no. Ved henvendelser om åpenhetsloven vil vi sende en bekreftelse på henvendelsen og da angi en dag for når forespørselen svares ut.
Oslo 30. juni 2023
Haakon Jærv Ekrheim
Daglig leder
K. Ekrheim AS