Åpenhetsloven

K. Ekrheim AS
Nedre Kalbakkvei 40,
1081 Oslo

tlf. 22 07 16 00
firma@ekrheim.no

Postadresse:
PB. 216 Økern,
0510 Oslo

Personvern

Tilgjengelighet

Ekrheim-eika

Sammen for en varig fremtid

Visjonen er vår overordnede målsetting og er noe å strekke seg etter! Det betyr at Team Ekrheim har ambisjoner om å bidra til bærekraft gjennom å leve våre verdier, oppfylle formål og kontinuerlig forbedre vår økonomiske drift. Visjonen vår er «sammen for en varig fremtid» og dette jobber vi med i alle ledd – fra miljøvennlig transport til resirkulering av plast og papp, kildesortering i butikkene og å unngå matsvinn.

Medarbeidertilfredshet

Det er viktig for Ekrheim å være et trygt sted å jobbe for alle våre ansatte og innleide. En høy trivselsfaktor skal gjennomsyre vår kultur og bidra til godt arbeid, gode løsninger, fornøyde medarbeidere og kunder.

Kundetilfredshet

Ekrheim er den minste dagligvaregrossisten i Norge, vi er tett på, og gir oss ikke før vi har funnet en god løsning for våre kunder. Det ligger i DNA-et vårt å være litt bedre.

Lærende, inkluderende, positiv og ansvarlig.

Verdiene skal ligge til grunn for våre handlinger og beslutninger. De beskriver hvordan vi ønsker å fremstå – både overfor kunder, samarbeidspartnere og kollegaer.

LEAN driftsstrategi

LEAN er vår driftsstrategi for å skape en kultur for kontinuerlig forbedring, god flyt, og bærekraftig utvikling. Videre er Lean en filosofi og tankemåte som handler om at ledere og medarbeidere i en virksomhet jobber sammen over tid for å øke verdi for kundene, hvor målet er en sømløs prosess uten sløsing av ressurser, tid eller innsats.

Vi gjør det enklere å drive god og lønnsom butikk.

Formålet er hensikten med vårt daglige arbeid. Dette formålet er sterkt preget av at vi ønsker å bidra til økt verdi for våre kunder!

Det vi gjør hver eneste dag skal være preget av å sikre økt lønnsomhet i butikk – noe som
også vil gi oss økt lønnsomhet. Vi setter vår ære i å gjøre en god jobb, ønsker å bli oppfattet som dyktige i alt vi gjør, og legger vekt på følgende:

  • Dyktige medarbeidere og ledere
  • Dyktige kunder
  • Dyktige samarbeidspartnere

Vår historie

K. Ekrheim ble etablert i 1924 av sunnhordlendingen Kaspar Ekrheim. En ung mann på 25 år som startet engros virksomhet i Parkveien 7 i Oslo. Med vareutvalg fra meierivarer til hermetikk reiste han rundt og solgte til kolonialforretninger samt at han tilbød transporttjenester til andre grossister i tillegg. Dette gav ham ikke bare inntekt, men også et stort nettverk å selge flere varer til. Etter hvert ble kona Inger Marie og sønnene Aasmund og Harald også engasjert i familievirksomheten.

Import av varer ble et gjennombrudd og et godt bidrag til driften. 1960 og 70-tallet var preget av et generasjonsskifte blant mange av Ekrheims kunder – samtidig som det da var høy arbeidsinnvandring. Dette ga gode muligheter for arbeidsinnvandrere, særlig fra Pakistan og India til å drive forretninger samt for K. Ekrheim som fikk en ivrige, arbeidsvillige og dyktige nye kunder. Mange av dagens kunder til Ekrheim er både 2. og 3. generasjon av de som startet som kjøpmenn på 70 tallet.

K. Ekrheim er i dag drevet av 3. generasjon Ekrheim og leverer varer i Oslo og Akershus, samt noe nord i Østfold. Kundene er Joker, Nærbutikken, Bunnpris, FUDI og frittstående butikker.

Hvem er vi?

Vi er en dagligvaregrossist som har spesialisert oss på leveranser til mindre og mellomstore dagligvarebutikker. Trikkeskinner, brostein og fortauskanter stopper ikke våre vareleveranser.

Hos oss er det menneskene som betyr noe. Selv om digitalisering, automasjon og ny teknologi stadig gjør store fremskritt, og vi tar del i denne utviklingen, mener vi det er den menneskelige kontakten som fortsatt betyr mye for å få til et lønnsomt, godt og hyggelig samarbeid med våre kunder.

K. Ekrheim har i dag rundt 75 velkvalifiserte, entusiastiske og serviceinnstilte medarbeidere som står på hver dag for å opprettholde den høye kundetilfredsheten.

Servicekontoret

Servicekontoret vårt er alltid tilgjengelige til å svare på kundehenvendelser via telefon eller e-post mellom 07:00 og 16:00 alle hverdager. Våre dyktige ansatte har god oversikt og erfaring, noe som kommer kundene til nytte gjennom en rask og effektiv kundedialog.

Kundebestillingene kommer inn elektronisk via bestillingsløsningen NGFLYT, og vi overvåker ordrestrømmene nøye for å sørge for at kundene får sine ordre levert som ønsket.

Innkjøp

Våre innkjøpere sørger for best mulig varetilgjengelighet gjennom bruk av vårt prognose- og innkjøpssystem. De følger nøye med på alle parametere som hjelper oss med å forutse fremtidige varebehov, reagerer lynraskt på avvik som potensielt kan føre til svikt i forsyningene, og sørger for god oppfølging av sine leveranser og leverandører.

Lager

Våre medarbeidere på lageret sørger for god flyt både inn på og ut av lageret. I kjernen av driften vår er det mange oppgaver som skal løses, alt fra varemottak, temperaturkontroller, sortering, innlagring, påfyll, plukk, sammenstilling, klargjøring av varelass for distribusjon og nødvendig renhold.

 

Distribusjon

Distribusjonsavdelingen vår sørger for optimale kjøreruter og har utstrakt kunnskap om trafikkbildet i vår region.

Sjåførene er de kundene oftest møter. De sørger for at varene transporteres på riktig temperatursone, og kommer trygt frem til butikkene. Varene leveres på døren/rampen til faste avtalte leveringsvindu, flere ganger i uken. Sjåførene tar også med seg retur i form av paller, rullecontainere og andre lastbærere, samt sortert avfall som for eksempel papp og plast tilbake til vår miljøstasjon.

Miljøstasjon

På vår miljøstasjon mottar vi og sorterer tomme lastbærere som har vært brukt til å transportere varene ut til butikk. Disse lastbærerne følger ulike kretsløp og håndteringsrutiner hos oss.

I tillegg kontrollerer, scanner og veier vi alle avfallsfraksjoner, før de blir sortert og transportert for gjenvinning.

Administrasjon

For å sikre at vi stadig blir bedre og ivaretar kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere på best mulig måte, står også resten av administrasjonen på hver eneste dag for å levere positive resultater.

Økonomi, IT, Kvalitet, Marked og selskapets ledelse er alle viktige støttespillere for å levere gode resultater.